måndag 12 februari 2018

Veckans middagsmat

Ny vecka och nya möjligheter för att planera en lite mera spännande veckomeny. Himla svårt tycker jag och fantasin tar ofta slut eller orken. Och då blir det nödlösningar som makaroner och köttbullar eller korv med potatismos.
Nja vet inte riktigt hur jag lyckades denna vecka. Två vegetariska rätter i alla fall och alla råvaror är ekologiska eller producerade i Sverige. Hittade tyvärr inte ekologisk kyckling i min mataffär. Ibland tycker jag att utbudet är lite sisådär och ibland blir jag överraskad över hur mycket ekologiskt det har. Sen jag slutade äta gluten för att det gör att jag mår bättre och slipper äta Omeprazol varje dag så har det blivit svårt att hitta ekologiska basvaror som pasta. Däremot ligger vi på ca 80% av våra matkassar med ekologiska varor och vill man börja handla eko-reko tycker jag att man ska börja byta ut kaffe, mjölk, ägg, ost, frukt som vindruvor och banan och potatis. Varor som vi handlar ofta och är hårt besprutade om man köper icke ekologiska.


Veckans middagsmat v. 7:
Sötpotatispommes med chorizo och rödkålssallad  
Gnocchi med tomatsås
Svensk kyckling med jordnötssås, ris och wokade grönsaker
Vegetarisk tacos med bönchili och picklad rödlök
Pestorossobakad torsk med kokt potatis och kokta morötter


Smaklig spis!
/Hanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Påsklov 2024

Jag har förstått att för många är påsken den härligaste av högtider. Utan stress och krav. Och jag är benägen att hålla med. Vi ...