tisdag 28 mars 2017

Spår av våren i trädgården och drömmen om egenodlade grönsaker

Nu visar sig rabarbern i trädgården efter vinterns dvala. För mig är det första spåret på att våren är på väg på riktigt. Jag drömmer ofta om en stor trädgård där jag är självförsörjande på frukt och grönsaker men än så länge har vi en lång väg kvar till det livsmålet.
Jag ser framför mig hur vi har olika sektioner för rotfrukter, sallad, örter, tomater, bönor och pumpor och jordgubbar. Varvat med sektioner för blommor för humlor och bin. För drömma kan man alltid. För fem år sedan köpte vi huset där vi bor och nu har vi en relativt stor tomt där vi skulle kunna odla men tiden har inte riktigt funnits där. Än så länge har vi:
  • Äpplen
  • Plommon
  • Rabarber
  • Svarta vinbär
  • Björnbär
  • Amerikanska blåbär
  • Jordgubbar
I år tänkte vi utöka odlingarna med:
  • Mandelpotatis
  • Zucchini
  • Sallad
  • Tomater
  • Basilika
Ja vi får se hur det går och om vi närmar oss drömmen!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Påsklov 2024

Jag har förstått att för många är påsken den härligaste av högtider. Utan stress och krav. Och jag är benägen att hålla med. Vi ...