måndag 31 oktober 2016

Sluta köp importerat kött!

Multiresistenta bakterier tar varje år död på 700 000 människor, det är mera än HIV och Malaria tillsammans varje år. Hur kan detta vara möjligt? Hur tänker vi människor och hur illa behandlar vi våra djur? Vad ger vi för foder och hur mycket antibiotika behöver en gris och en ko få under sin livslängd? När jag ser på Tv4 och läser på Jordbruksaktuellt. Blir jag så ledsen och arg. Arg över att detta är ett miljöhot som vi har skapat vi människor helt på egen hand. Även om Sverige ligger i botten med lägst förbrukning av antibiotika så importerar vi mycket kött och vi vet idag att antibiotikan är den största boven i dramat.


Så nu är det dags för oss konsumenter att ta makten.
Makten genom att handla bara svensk kött!
Makten genom att minska på vår köttkonsumtion!
Makten genom att tänka inte bara på oss utan även djuren och välja ekologiskt kött!
Makten att välja en framtid för våra barn när den multiresistenta bakterier inte får öka och ta allt fler människors liv!


Jag kommer att handla svenskt och jag kommer att handla ekologiskt!

2 kommentarer:

  1. Se food choices och cowspiracy och motivera sedan köttätandet, barnens framtid och hur ekologiskt är bättre. För ekologiskt är ett enormt hot mot vår miljö. Inget ekoparsdiso med vare sig kött eller ekologiskt kött. Varför äta kött överhuvudtaget? Hoppas på ett blogginlägg när du sett dokumentärerna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ett bra inlägg. Nu handlade ju inte mitt blogginlägg om köttets varande som föda eller inte utan om det resistenta bakterierna som finns i kött. Som det flesta vet som läser min blogg är ju att jag är flexitarian och äter väldigt lite kött. Det flesta vet också att detta inte är en blogg med pekpinnar åt höger och vänster det finns det så gott om ändå utan en blogg där jag delar med mig av mitt liv och mina ståndpunkter.

      Radera

Dagarna i mars och förändringens vindar

Just nu känns dagarna lite tunga. Jag försöker tänka positiva tankar, fokusera på det som är bra och se till att jag får återhäm...