lördag 29 oktober 2016

Återhämtning när den är som bäst

Innan jag fick barnen kunde jag jobba stenhårt med hundra bollar i luften i veckor i sträck för att sedan däcka i soffan en helg och bara inte göra någonting alls. Sova till kl 11 på förmiddagen för att byta sängen mot soffan och slötitta på tv. Jag blev också i perioder ofta sjuk och fick lunginflammation för att jag inte lyssnade på kroppen och jobbade trotts att förkylningen var kraftig och hostan påtaglig. Detta gjorde att jag i 1,5 månad satt sovandes i soffan i vardagsrummet helt orkeslös.

Återhämtning kan jag se idag har aldrig varit min starkaste sida. Jag tänkte ofta att jobbar jag bara på blir det bra, bättre och bäst. Riktigt så vet jag ju nu att det inte är.  Jag tänkte också att återhämtningen kunde jag ta efter projektet var slut men då kom det bara nya projekt för att efter det avlösas av ytterligare nya. Jag hade helt enkelt ingen plan och inga korta mål för återhämtning.

Det har jag börjat bli bättre på men är ännu inte riktigt där. Efter en intensiv jobbvecka försöker jag nu planera in lugnare tid bara för mig och familjen. Tid för att var och en av oss bara ska få vara, skrutta runt i pyjamasar till lunchtid för att sedan kanske bara gå ut och få lite frisk luft om man vill eller gå en skogspromenad för är det något jag lärt mig är att naturen ger mig återhämtning på riktigt. Att bli äldre har också sina fördelar för jag vågar stanna upp och bara göra det som känns bra för mig. Titta på höstlöven, andas och bara ta in det vackra och finna ro i naturen helt enkelt återhämtning när den är som bäst! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dagarna i mars och förändringens vindar

Just nu känns dagarna lite tunga. Jag försöker tänka positiva tankar, fokusera på det som är bra och se till att jag får återhäm...