torsdag 27 oktober 2016

Att fira 8-års föräldraskap


Igår fyllde vår stora trollunge 8 år och jag ville inte bara fira honom utan också oss för 8-års föräldraskap. Alla föräldrar vet att det inte är ett lätt uppgift att vara en bra förälder. Och framför allt inte i situationer där man är stressad och på väg att bli utbränd eller utmattad när orken inte finns och man långt in i hjärnan inte hittar den där pedagogiska sidan hos sig själv som lyckas lugna ner situationen. Jag tror att det flesta föräldrar har stått där i hallen med ytterkläderna på för att se en 3-åring ligga slängd på golvet i raseri medan svetten lackar längst ryggen och paniken stiger. Eller 6-åringen som bara inte lyssnar ståendes med den ena strumpan i handen i 10 minuter i hallen när man ska gå till skolan. Därför firade jag inte bara trollungen utan oss. Fram tills nu har det gått bra vi har klarat oss som föräldrar. Han är sin egen person, glad, eftertänksam, påhittig och fantasifull. Han går sin egen väg och är stark i sina åsikter. Han har ett hjärta av guld och älskar familjen. Han är lite lat och ibland lik sin mamma och ibland sin pappa men oftast är han bara sig själv i alldeles egen hög person. Vårt hjärta.

I födelsedagspresent fick han ett eget skrivbord (loppisfynd som min mamma gjort så fint) och till det lite kontorssaker och en bra stol. Lite gammalt och lite nytt en bra kombo för miljön. En plats för lek och kreativitet och läxor. En plats för lugn och ro. Han fick också lite kläder som han önskat sig det flesta i ekologisk bomull från Lindex och var riktigt fina på honom. Efter skolan fick han välja aktivitet och valde bowling, så roligt och alla deltog. Trollungarna slog till och med sina egna personbästa. Till middag blev det hemmagjorda hamburgare med övervägande ekologiska ingredienser. Kvällen avslutades med glass i stora lass och grädde, bananer och chokladsås (det mesta eko-reko där också). Jag tror att vi alla var trötta och nöjda när vi gick till sängs och stolta, 8 år, vi gjorde det, vi har lärt oss massor och det har gått bra! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dagarna i mars och förändringens vindar

Just nu känns dagarna lite tunga. Jag försöker tänka positiva tankar, fokusera på det som är bra och se till att jag får återhäm...