söndag 13 september 2015

Och så har vi haft en fin helg!

Ibland upplever jag att tiden går alldeles för fort och att jag inte hinner med det jag uppskattar allra mest att bara vara med familjen och känna ett lugn. När helgen väl kommer så försöker jag men det är inte alltid så lätt och ofta har familjen som ett schema för båda dagarna.

Den här helgen blev det dock annorlunda vi började fredagen med att hjälpa andra människor som hamnat i en nödsituation. Någonting jag funderat på länge har varit hur kan jag som har ett bra jobb och en trygg familjesituation hjälpa människor som inte har det. I somras fick jag via Facebook upp ögonen för Giving people, en organisation dit föräldrar i nöd vänder sig. Genom dem har jag nu hjälp tre olika familjer på olika sätt med matpresentkort, begagnade kläder och nu matkasse. Jag måste dock erkänna direkt att jag är ingen barmhärtighetssamarit utan jag gör det mest av egoistiska skäl. Varje gång har det känts så himla skönt ända in i själen och jag har känt mig tacksam över det livet jag har och att jag kan hjälpa. 

Efter överlämnande av matkasse begav vi oss till landet och hade fredagskväll med tacos och Pavarotti. Musik har verkligen en avslappnande effekt och vi kände hela familjen ett lugn där och då i nuet.

Lördagen bjöd på skogsprommenad och svamplycka. Att man så lätt hittar sig själv i skogen. Jag älskar verkligen att gå i skogen och vädret var helt perfekt frisk luft och vindstilla. Fantastiskt tycker jag och barnen tyckte också det var kul. Plockade pinnar och klättrade i berg. Väl tillbaka i stugan blev det naturmemo med trollungarna tillsammans med en kopp kaffe och en chokladbit. Jag kom sist vilket var glädjande för båda trollungarna.  Eftermiddagen avslutades lyckosamt med LasseMajas Detektivbyrå på tv och varsin lördagsgodispåse. Ibland har man lite tur då vi inte hade en aning om att den gick på tv, resultatet blev familjemys delux! 


Idag åkte vi hem igen då stora trollungen hade tennisträning på förmiddagen och kalas direkt efter det. Övriga familjen hade trädgårdsdag (något som vi skulle behöva ha lite oftare) och plockade äpplen och plommon. Äpplena blev sedan till mos och juice! Till middag rostade jag tomater och paprikor i ugnen länge på låg temperatur så det blev söta och goda innan jag mixade dem tillsammans med passerade tomater, grönsaksbuljong och crème fraîche. Kokade upp och smakade av med salt och peppar enkelt och höstligt gott. 

Om jag summerar helgen skulle jag säga att jag hittade mitt slow living perfekt för mig men inte för alla! Hoppas du hittade ditt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dagarna i mars och förändringens vindar

Just nu känns dagarna lite tunga. Jag försöker tänka positiva tankar, fokusera på det som är bra och se till att jag får återhäm...