fredag 22 november 2013

Bygga nytt och renovera miljömedvetet går det?

För ett par år sedan flyttade vi till vårt drömhus. Vi stod inför en massiv renovering och tog hjälp av ett byggföretag. Vi ändrade planlösning, bytte fasad och alla fönster, installerade bergvärme. Vi försökte återskapa lite av husets byggnadsårs karaktär 1920-talet. Men en sak gick väldigt fel. Jag som är utbildad inom restaureringskonst och byggnadsvård ville använda traditionella material och metoder. Men fick svaret nej gång på gång med kommentaren det går inte vi hinner inte.

En dag när jag kom hem hade man målat all pärlspont i hela huset med en modern giftig plastfärg och jag trodde att jag skulle börja gråta. Känslan i pärlsponten var bortta och penseldragen i den matta linoljefärgen som jag sätt framför mig obefintliga. Vi har fortfarande plastfärgen i våra tak och på våra pärlspontade väggar, men drömmen är att drömhuset också någon gång ska få tillbaka den där känslan det förtjänar.

Utanför den lilla staden Trosa ligger Ekologiska byggvaruhuset som säljer bra traditionella material med en hög medvetenhet och det bästa av allt är att det också förmedlar hantverkare som vill och kan bygga ekologiskt och med gamla hantverkstraditioner och material. Eko-reko för dig som vill bygga nytt eller renovera!


Foton från vår renovering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Påsklov 2024

Jag har förstått att för många är påsken den härligaste av högtider. Utan stress och krav. Och jag är benägen att hålla med. Vi ...