onsdag 7 november 2012

Kaffe

Jag älskar kaffe. Varje dag unnar jag mig en kaffe med mjölk. Jag väljer ekologiskt och Fairtrade märkt.

Kan man då dricka kaffe med gått samvete? Mätningar som gjorts visar att livsmedel och dryck står för en fjärdedel av hushållens koldioxidutsläpp och nästan en femtedel av energianvändningen. Vi vet att kött, mejeriprodukter och frukt/grönsaker odlade i växthus har höga koldioxidutsläpp. Vi vet också idag att det är viktigt att köpa ekologiskt och varor som är miljökompenserade. När man tittar på kaffe visar det sig att i jämförelse med läsk och juice är kaffe riktigt klimatsmart, läs hela utredningen här!

Så nu dricker jag mitt eko-reko kaffe med gott samvete!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Påsklov 2024

Jag har förstått att för många är påsken den härligaste av högtider. Utan stress och krav. Och jag är benägen att hålla med. Vi ...